Moja rodzina to moja siła.
Trzeźwy i bezpieczny dom

Bezpieczni w szkole i poza szkołą 2024

Bezpieczni w szkole i poza szkołą 2024

Unikalny zestaw materiałów profilaktycznych: gry i zabawy profilaktyczne, gadżety profilaktyczne itd.
Kliknij i sprawdź, co
przygotowaliśmy!

Materiały profilaktyczne w zakresie uzależnień i przemocy, w tym uzależnień behawioralnych

Polecamy dla najmłodszych: opowiadania i bajki profilaktyczne z kolorowankami

Materiały profilaktyczne w zakresie uzależnień i przemocy, w tym uzależnień behawioralnych

ZDROWA PROMOCJA!

DAJEMY SETKI MASECZEK OCHRONNYCH

do każdego zakupionego pakietu materiałów multimedialnych!

W domu i poza domem. Bezpiecznie nie znaczy nudno

 

Kampania multimedialna do realizacji w czasie ograniczeń związanych z pandemią koronawirusa.

Kampania multimedialna do realizacji w czasie ograniczeń związanych z pandemią koronawirusa.

Mobile menu

PROMOCJA!

Kupując nasze materiały profilaktyczne od 27 listopada 2024 do 31 grudnia 2024
OTRZYMASZ 
BEZPŁATNIE BANER PROFILAKTYCZNY

Kliknij TU, aby poznać szczegóły promocji

Materiały do kampanii

Depresja – widzę, rozumiem, pomagam

Zakres merytoryczny materiałów

Niebezpieczna – ponieważ może trwać bardzo długo, a mimo to może nie być rozpoznana przez bliskie osoby.


Lekceważona – bo sygnały, które widzimy, łatwiej można uzasadnić młodzieńczym buntem, niechęcią do nauki czy zaburzeniami zachowania, które przecież mają różnorakie podłoże.


Depresja – poważna choroba, która może dotknąć każdego, niezależnie od tego, jak bardzo dobra może wydawać się jego sytuacja rodzinna czy materialna z zewnątrz. Tym samym rzadko zdarza nam się myśleć o 11- letnim dziecku w kontekście depresji.


Tymczasem Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że zaburzenia depresyjne dotykają 2% dzieci w młodszych klasach szkoły podstawowej i nawet 8% nastolatków. Te dane to przypadki potwierdzone. Natomiast nie wiadomo, jak wielu młodych ludzi przeżywa depresję, a nie ma diagnozy.


Nasza nowa kampania porusza trudny temat depresji oraz odpowiada na niepokojące doniesienia o tym, jak bardzo choroba ta nasila się w związku z izolacją w czasie pandemii.


W obliczu nowych realiów pracy i nauki ważne jest, abyśmy pozytywnie myśleli na temat powrotu do normalności oraz dbali o nasze zdrowie psychiczne i fizyczne.


Dla dzieci i młodzieży, ich rodziców oraz nauczycieli przygotowaliśmy materiały, które pomogą rozpoznać objawy depresji, podpowiedzą, do kogo zwrócić się o pomoc i gdzie szukać wsparcia.


Po pierwsze uświadamiamy rodzicom, że w większości przypadków dzieci nie są w stanie zadbać o siebie same – nie przyjdą do rodziców i nie powiedzą, że dotknęła ich depresja. Będą natomiast demonstrować problem poprzez różne, bardzo często nieoczywiste zachowania.


Pokazujemy więc rodzicom, na jakie sygnały powinni zwrócić uwagę, co powinno ich zaniepokoić i czego absolutnie nie powinni lekceważyć. Tłumaczymy, jak bardzo ważne jest to, by być czujnym, szczególnie w trudnych dla dziecka sytuacjach, i w porę zauważyć niepokojące sygnały. 


Wszystkie niepokojące objawy sprawiają, że dziecku trudno jest zmagać się z codziennością. Aby sobie pomóc, może zacząć szukać sposobu na to, by zagłuszyć złe samopoczucie, osamotnienie, brak akceptacji w grupie czy brak poczucia wsparcia ze strony rodziców. Tym sposobem na zapomnienie i chwilową ulgę mogą okazać się narkotyki, dopalacze, alkohol czy inne zachowania, które nazywamy ryzykownymi.


Wyjaśniamy, czym są czynniki chroniące i dlaczego problemów emocjonalnych dziecka nie da się rozpatrywać w oderwaniu od całości funkcjonowania rodziny.


Tak samo jak we wszystkich naszych kampaniach duży nacisk kładziemy na świadomość, że jeżeli dziecko ma bezpieczną i trwałą więź z rodzicem, to ma zdecydowanie większe szanse na tworzenie zdrowych i satysfakcjonujących relacji z innymi ludźmi.


Podpowiadamy, jak rozmawiać z dzieckiem, by być dla niego partnerem, by chciało przyjść do nas ze swoimi problemami. Proponujemy wspierające komunikaty, podsuwamy konkretne wskazówki, jak okazać dziecku uwagę i szacunek dla jego zdania. 


Zwracamy uwagę rodziców na to, że nawet największe zaangażowanie z ich strony i najszczersza rozmowa mogą okazać się niewystarczające i absolutnie niezbędna będzie fachowa pomoc. Podajemy informacje, gdzie takiej pomocy szukać, do kogo zwrócić się o wsparcie.


Uświadamiamy, że to, czego potrzebuje dziecko chore na depresję, to zaangażowanie w szukanie pomocy u profesjonalisty, współpraca w czasie trwania leczenia oraz okazywanie miłości, troski i wsparcia.

 

Materiał dla dzieci i młodzieży opracowany jest odpowiednio dla różnych grup wiekowych.
Zawiera wiele wartościowych informacji w bardzo zróżnicowanej formie: audycji dźwiękowych, e-ulotek, e-booka oraz kart aktywności, które pozwolą na lepsze poznanie siebie oraz na rozwój różnych, cennych umiejętności. Przygotowaliśmy je w taki sposób, by dziecko mogło pracować samodzielnie lub aby mogło zaangażować wybrane osoby z rodziny – to dobra inwestycja w budowanie relacji.


Dla nauczycieli przygotowaliśmy materiały zawierające wiele informacji oczywistych i nieoczywistych, które mogą okazać się pomocne przy rozpoznawaniu objawów depresji u wychowanków.


Zachęcamy do działań profilaktycznych, które koncentrują się na wzmacnianiu mocnych stron uczniów i wszelkich zasobów indywidualnych i środowiskowych, na które nauczyciele mogą mieć korzystny wpływ.


Scenariusze zajęć lekcyjnych mają charakter pozytywnej profilaktyki uniwersalnej i są adresowane do wszystkich dzieci. 


Główne cele, który przyświecały twórcom, to:

  • uświadomić młodym ludziom, jak wiele rzeczy mogą zrobić sami, aby zadbać o swoje dobre samopoczucie oraz zdrowie psychiczne i fizyczne,

  • ćwiczyć umiejętności, które pozwolą na coraz lepsze radzenie sobie w życiu,

  • zaznajomić ich z technikami radzenia sobie ze stresem, z konfliktami i z presją rywalizacji,

  • wzmacniać samoocenę i świadomość siebie,

  • dać poczucie, że my, dorośli, wspieramy ich na każdym etapie życia.

 

Literatura:


Iwona Grzegorzewska, Ewa Pisula, Aneta R. Borkowska, Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży w: Lidia Cierpiałkowska, Helena Sęk, Psychologia kliniczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.


James N. Butcher, Jill M. Hooley, Susan Mineka, Psychologia zaburzeń DSM-5 
Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2017.

 

Naar-King Sylvie, Suarez Mariann, Wywiad motywujący z młodzieżą i młodymi dorosłymi, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.


Grzegorz Iniewicz, Małgorzata Stachel, Depresja i samobójstwa w: Władysława Pilecka, Psychologia zdrowia dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.


Danuta Borecka-Biernat (red. nauk.), Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2011.


Louise Hayes, W pułapce myśli - dla nastolatków. Jak skutecznie poradzić sobie z depresją, stresem i lękiem, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2019.


Joanna Chatizow, Depresja i samobójstwa dzieci i młodzieży. Żyć, nie umierać – poradnik dla rodziców i nauczycieli, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018.

 

Strony internetowe:


www.forumprzeciwdepresji.pl
www.who.int
www.wyleczdepresje.pl
www.twarzedepresji.pl
www.zobaczjestem.pl
www.madraochrona.pl

 

Pobierz materiały multimedialne

Mobile menu

Oferta kampanii multimedialnych Plik PDF do wydruku

Materiały profilaktyczne w zakresie uzależnień i przemocy, w tym uzależnień behawioralnych
Mobile menu