Kampania multimedialna do realizacji w czasie ograniczeń związanych z pandemią koronawirusa.
W naszych materiałach dla nauczycieli stawiamy na wykorzystanie potencjału nauczyciela jako osoby, do której rodzice mają duże zaufanie i wierzą w jego kompetencje metodyczne i wychowawcze.
Zachęcamy, by nauczyciele wzmacniali poczucie kompetencji u rodziców – wspierali ich. Nauczyciel zaangażowany to ten, który zajmuje się nie tylko dzieckiem, ale i jego relacjami w domu. Nie musi, a nawet nie powinien, angażować się emocjonalnie w sprawy rodzinne, natomiast w sytuacjach niepokojących dobrze gdy porozmawia z rodzicem, wskaże mu odpowiednie osoby i instytucje, które mogą pomóc.
Przygotowaliśmy propozycje scenariuszy lekcji, których cele to:
kształtowanie umiejętności wyrażania, rozumienia i radzenia sobie z emocjami;
wspieranie prawidłowego rozwoju społeczno-emocjonalnego;
profilaktyka uzależnień;
zapoznanie uczniów z mechanizmem uzależniania się;
przekazanie wiedzy z zakresu działania substancji psychoaktywnych na organizm człowieka oraz skutków ich zażywania;
dostarczenie uczniom podstawowej wiedzy dotyczącej zagrożeń, jakie płyną z próbowania środków psychoaktywnych (dopalaczy);
zmiana stereotypowych opinii o dopalaczach;
wspieranie asertywnej postawy uczniów w sytuacjach nacisku grupowego;
wspieranie pozytywnych wzorców spędzania wolnego czasu;
poznanie alternatywnych form spędzania wolnego czasu i redukcji napięcia emocjonalnego.
Proponujemy również zestaw kart pracy dla nauczycieli, do wykorzystania na lekcjach wychowawczych (na wszystkich etapach edukacyjnych). Dzięki kartom można zbierać informacje „przesiewowe” dotyczące potencjalnych problemów dzieci w relacjach z rodzicami i innymi uczniami oraz ewentualnych zagrożeń związanych z używkami. Karty pracy mogą być pomocne przy wstępnej diagnozie niepokojących zachowań dzieci i konsultowane później z pedagogiem lub psychologiem szkolnym.
Zakres merytoryczny materiałów dla nauczycieli